Planeringen med Bilbyggarna var klart våren 2014, och under den tiden jobbade jag på TV4. Jag och Christer Holmberg på Meguiars Sverige hade satt ihop ett bra koncept att utgå ifrån för Bilbyggarna. I stället för att försöka kopiera någon amerikansk variant av motorserie, så ville vi skapa ett annorlunda motorprogram.
Tanken var att lyfta fram personerna bakom alla bilbyggen, men samtidigt få följa med dom och nåt bygge ut under sommaren till en utställning/bilträff.
Oftast då man själv besöker en utställning så snackar man mest om bilarna och arbetet som är gjort, men personen bakom vet man ju oftast inget alls om. Alla bär vi på en historia och ett stort motorintresse, det ville vi få fram.
Men då kom nedslaget! TV4 beslutar att lägga ner alla sina lokala stationer. Bilbyggarna lades på is till februari 2015 då vi tog tag i detta igen. Helt tack vare Meguiars, och senare även våra kära sponsorer Payback Lubricants, Film i Västerbotten, och MTO Bilcenter AB så kunde vi producera TV-serien.
Snabba beslut fattades och sen skulle deltagare hittas, material hämtas in, från både deltagarnas garage och motorevent runt om i Sverige.
Det blev samtliga fyra:
- Bilsport Performance & Custom Motor Show – Jönköping
- Wheels Nats Norr – Umeå
- American Car Show – Norrtälje
- Vallåkraträffen – Vallåkra
Christer som varit ute mycket i sitt jobb på motorevent hade bra koll på kommande och lovande byggen. Och dom fyra svenska avsnittens deltagare blev:
- Team Frozen
Nicke Sahlin och Kristian Ek.
- Familjen Järudd
Benny, Steven, Nina, Jimmy, och Ing-Marie Järudd.
- Rod-Thomas
Thomas, Marianne, och Nellie Bengtsson.
- Volvo-Rille
Rickard Kindvall, Henrik Andersson, Isabelle Renström.
Men sedan besöket med Motorblog of Sweden på SEMA Show i Las Vegas 2014 så fanns det massor med material över. Jag insåg att det skulle ju passa perfekt att starta upp hela bilbyggarserien. Så det blev till att klippa ihop SEMA Show som det första avsnittet.
Tanken var att bygga på med svensk-amerikaner i USA, men även nåt amerikanskt bygge på SEMA. Jag fick tips om Pelle Forsberg via Jan Phersson på Simpson Europe, och några dagar senare hade vi även Bernt Karlsson klar.
Erik Hansson kände jag sen tidigare då jag gjort ett reportage för Motorbloggen TV4 under min inspelning av två andra motordokumentärer 2013. På den tiden hade han sin verkstad i samma område som Chip Foose i Huntington beach.
Fortsättning följer…