I Reno hittade jag några otroligt udda bilar. Här är en av dom:

1960 Flying Caduceus, modell: Streamliner, byggd av Dr Nathan Ostich från Los Angeles, Kalifornien.

Motor: General Electric J-47-19 Turbo-Jet, 6930 HP

När han hade fått tag på motorn från ett Convair B-36 bombplan så började bygget där motorn hade en avgörande faktor i dimensionerna för bilen.

Ramen är tillverkad av två-tums fyrkant stålrör. Fjädringen kommer mestadels från lastbilsdelar från Chevrolet med specialbyggda slanglösa däck från Firestone. Föraren satt framför framhjulen och målet var att uppnå 500km/h.

Men vid första körningen 1960 på Bonneville Salt Flats blev det lite problem. En defekt bränslepump och ett löst styrsystem, samt luftkanaler i glasfiber som var för lätta.

Två år senare återvände han med bilen som då började glida för mycket i sidled. 1963 blev det tredje gången gillt, då kom Flying Caduceus upp i 578km/h. Varvräknaren visade då att motorn bara kom upp i 90% av effekten.

Ostich försöke senare slå Craig Breeds rekord på 655km/h, men eftersom han inte kunde få ut det där sista krämen ur motorn så gjorde han inga fler försök.

Nu står bilen på Renos bilmuseum i Nevada, verkligen värt ett besök om ni frågar mig.