Tisdagen började klockrent! Museet där den andra bilen skulle finnas låg halvanonymt inne i de centrala delarna av Reno. Det såg stängt ut först, men när jag kommer in genom dörrarna så står den ju där. Se klippet här:

https://youtu.be/Mms800DaLc4

Den här första guldbilen uppe i Reno i Nevada. Den har en ljusbrun inredning och är den enda guldpläterade DeLorean som tillverkades med manuellåda. Den har VIN-nummer #4301.

Den första som jag hittade förra året i Los Angeles har VIN-nummer #4301. Den har svart inredning och automatlåda.

Båda bilarna har sin egen historia även efter de lyckliga ägarna fick dom levererade under senhösten 1981. Men allt det kommer i dokumentären. Ska gå igenom det grymma material jag hittills fått sen ska jag i morgon ut i Reno och ta lite miljöbilder på stan.På torsdag förmiddag går resan tillbaka till San Francisco igen där jag har några timmar på mig att ta lite stadsbilder även där.

På fredag morgon går flyget till västkusten där jag ska hitta rätt på den sista av dessa tre bilar. Den bilen ruvar på den kanske största historien av dom alla…

Kort fakta:

DeLorean tillverkades i tre årsmodeller: 81, 82, och 83. Det tillverkades totalt 9.080 stycken inklusive de tre guldpläterade. 

Bilens paneler är gjorda av rostfritt borstat stål och inte aluminium som många tror. Ramen är tillverkad av Lotus och samma ram som James Bonds vita Lotus Esprit i filmen Älskade spion. DeLorean är dock lägre än Lotusen.