November 2015 började Steven att skissa och kolla på den nya Galaxien. Det var till en början bara ett budgetbygge, och han ”skulle bara” göra en enkel designändring. Det inkluderar att montera stora hjul och ha den som den var.

Men så fick han en dum idé berättar han. – Jag skulle ha en delad bakaxel, kollade runt som tusan efter en Viperbakaxel hög som låg, men hittade inte någon bakaxel i min budget.


Under tiden Steven letar så snubblar han på ett par Viperhjul till rätt peng som han köper. Han vet att det är ingen som har en Ford Galaxie 6-bultad så det vore tufft tyckter han.


Under tiden Steven bygger om hjulhusen så står det en kille i garaget och säger att han skulle få en delad bakaxel om han får original rattstången till Galaxien.

Perfekt nu har jag en delad axel tänker Steven och byter, det är bara det att axeln är från en Volvo V70 awd från 1999. Som är fembult och han sitter på ett par sexbultade Viperhjul.


– Varför gå den enkla vägen när det finns en svår? säger Steven. Som beställer nya lager till Volvoaxeln, svetsar igen bulthålen, och borrar in Viperns bultmönster i stället. Där även original hubbarna fram borras om till sexbult.

 

Steven jobbar som alltid från att ingenting är omöjligt trots att det kan vara riktigt jävligt i bland. Ungefär som när min chef sa till mig att det är omöjligt att producera en TV-serie helt ensam. Med Bilbyggarna nu har jag gjort två!

Den här kommer rulla in på Elmia i påsk, var så säkra 😉